KAKO PREPOZNATI MANJAK KALIJUMA U ORGANIZMU?

U kombinaciji sa natrijumom i hlorom, ovaj element omogućava provodljivost impulsa u nervnim vlaknima i tako neposredno diktira većinu procesa u našem tijelu (rad srca, crijeva, mišića, mozga…).

Kalijum je prisutan u svim ćelijama i od suštinske je važnosti za rad nervnog sistema, za prenošenje hranljivih materija do krvnih ćelija, oslobađanje energije iz mišića i kontrolu njihovog grčenja. Reguliše u organizmu balans vode, pomaže iscjeljivanje i obnovu ćelija, kao i zarastanje raznih povreda tkiva. Odstranjuje kiselinu iz zglobova i olakšava stanje njihove ukočenosti, ublažava bolne nadražaje, glavobolju i migrenu. Takođe pomaže odvođenju iz organizma nesvarenih produkata, spriječavajući njihovo gomilanje i pojavu toksikacije.

Gubitak iz organizma

Fizičko iscrpljivanje izazvano intenzivnim vježbanjem, kada dolazi do obilnog znojenja, praćeno je gubitkom kalijuma. Kao posljedica toga, osim što dolazi do premora mišića, javljaju se i psihičke promjene – u vidu usporenosti, bezvoljnosti, zaboravljanja. Sve to se pripisuje slabljenju elekrolitskih veza i smanjenoj provodljivosti nervnih impulsa. A kada nema te provodljivosti, isto je kao kada su telefonske linije u prekidu, pa nema razgovora.

Upotreba diuretika

Kalijum ima važnu ulogu i u raspodeli tjelesnih tečnosti i regulaciji pritiska. Ukoliko pacijenti koriste diuretike (lijekove za izbacivanje viška tečnosti iz organizma) koji «ne štede» kalijum, može doći do hipokalijemije (nedostatka kalijuma), koja ponekad dovodi do poremećenog rada crijeva i dugotrajnih proliva, ali i do nepravilnog rada srca… Ljekari obično spriječavaju nastanak te pojave dodavanjem kalijuma u vidu šumećih tableta.

Dobri izvori kalijuma

Zdrav čovjek će teško upasti u stanje hipokalijemije zbog široke rasprostranjenosti kalijuma u voću i povrću. Najbolji izvori su banane, krompir, grah, sušene kajsije i smokve, paradajz, brokoli, sok od narandže i avokado.

Kako prepoznati manjak kalijuma?

Simptomi su: mučnina, povraćanje, grčevi u mišićima, slabost, malaksalost, osjećaj nepravilnog lupanja srca, dijareja (proliv), oslabljena koncentracija… Kod djece su rijetke pojave manjka kalijuma, upravo zbog raznovrsne ishrane. Opasnost prijeti djeci koja povraćaju ili dugo imaju proliv. Tada je neophodna stalna hidracija djeteta.

Preporučena dnevna doza

Kalijuma u organizmu ima od 160 do 200 grama, i to 98 odsto u ćelijama i dva odsto izvan njih. Za dnevni unos kalijuma nisu strogo definisani standardi, a uobičajenom ishranom se unosi oko 2000 do 4000 miligrama. Ako bi se jela samo jedna vrsta hrane, bile bi potrebne velike količine da bi se dostigla optimalna doza. Stoga je najbolje da se kombinuju razne namirnice, što je i cilj zdrave ishrane – «od svega pomalo».

Najvažnije je da se NIKAD na svoju ruku ne kupuju preparati kalijuma. I hiperkalijemija (povećanje kalijuma u krvi) je veoma stresno stanje za organizam. Što se tiče hipokalijemije (manjka kalijuma), naš savjet je da se prevenira, a ne da se dozvoli da osoba dođe u stanje kada mora da je liječi.